pasen 23

Weeknieuws 27-22

In dit nummer:

Vertellingen uit de karavanserai

Wist je dat samen lezen een hechte band schept?

Wie kent ze niet? De sprookjes van 1001 nacht of de sluwe streken van Reinaert de Vos? Alle grijpen ze terug naar een oude, onuitputtelijke bron uit de 3de eeuw in India. Lut Baten dompelde de zesdeklassers donderdag onder in het boek ‘Vertellingen uit de karavanserai’. We legden ons oor te luisteren, gaven onze ogen de kost en gingen samen op reis naar deze karavanserai. In het boek zijn 11 verhalen, met humor, over mensen vaak verpakt in een dierenvelletje en met een vleugje moraal aan het einde van het verhaal. De verhalen roeren je verbeelding en emoties; ze hebben een verbindende kracht in al het anders-zien. Meer info op https://storiesthatmakeus.eu/
De podcast is ook te beluisteren op spotify en google podcast. 

 

vertellingen uit de karavansarai

Derde kleuterklas

K3

De Rankertjes van de derde kleuterklas deden de voorbije week weer heel wat leuke dingen.  
Op maandag openden ze hun lentekeuken. Kokerellen met eitjes en lentegroenten om vervolgens lekker van te smullen. Ook de zesdeklassers werden verwend met een bedank-aperitiefhapje. Dankjewel aan de zesdeklassers om de voorbije 3 weken te werken met de kleuters aan de schoolrijpheidsspelletjes. 

Op dinsdag trokken ze naar de klokkenmaker en kregen ze uitleg ‘hoe een klok en horloge te herstellen’. 

En op woensdag gingen de kleuters naar de dieren bij Marthe thuis kijken. 

Het was een ongelofelijke, leuke en leerrijke week! 

Paddenoverzet door L4

De vierdeklassers trokken vorige week vrijdag te voet naar de Middelberg om padden over te zetten. Padden werden er niet gevonden, maar wel een kleine salamander. Op de terugweg naar school konden ze in het speelbosje nog kikkerdril bewonderen.

Het was een leerrijke en deugddoende actie van onze vierdeklassers.

paddenoverzet

Prettige klasdagen

prettige klasdag

We vinden het erg belangrijk dat elke Ranker zich goed voelt op onze school. Wij willen een positieve, open en gezellige sfeer bekomen in elke klasgroep met een goede samenwerking.  Leerlingen proberen in een klas hun positie te bepalen, maar zij hebben hier begeleiding/sturing bij nodig.   Zo ontstaat er een veilige sfeer in de klas waarin kinderen zich prettig voelen en het beste uit zichzelf kunnen halen. Soms vinden we het nodig om in bepaalde klasgroepen nog intensiever aan deze positieve sfeer te werken en organiseren we prettige klasdagen. We verdelen de klas dan in kleine groepjes met een doorschuifsysteem. Een groepje gaat met een leerkracht aan de slag. Er zijn gevarieerde activiteiten en deze hebben telkens betrekking op het verbeteren van de groepsdynamiek, sociale vaardigheden, mekaar beter en/of op een andere manier leren kennen. 

We zorgen er op de prettige klasdagen voor dat de groepsleden zich veilig voelen, waardoor zij hun mening durven te geven en conflicten op een vruchtbare manier oplossen. In een klein groepje kunnen we intensiever met de leerlingen aan de slag. 

Maandag zijn we alvast gestart met het vijfde leerjaar en na de paasvakantie gaan we met de andere vijfdeklassers en zesdeklassers verder.

De kruisweg

Aangezien zondag de Goede Week start, leek het ons goed om hier meer over te weten te komen. 
Voorbije woensdag kregen onze zesdeklassers deze kans. Juf Jenny nam ons mee naar een 6 meter lange kruisweg in de Sint Martinuskerk en vertelde over Jezus’ lijdensverhaal dat hierop afgebeeld wordt.  Heel wat historische feiten kwamen aan bod. Toch ziet er in dit verhaal veel meer want juf Jenny liet ons vooral nadenken bij dit verhaal, nadenken over onszelf, over de vele symbolen in het verhaal, over delen, over fouten mag (wat trouwens mag!), over je ‘kracht’ positief te leren gebruiken, over een ‘kruis’ dragen, over helpen, … . 
Eén van de boodschappen die we meekregen, luidde als volgt: ‘Schitter en glim, net zoals deze kruisweg’!

Kunstenaar Willy Ceyssens ontwierp de hoofdfiguren in geel glimmende partijen, afgewisseld met donkere partijen. Een lijdensverhaal met een ‘schitterende’ boodschap. Het was een knappe en persoonlijke ontdekkingstocht. 

Bedankt juf Jenny, we hebben enorm genoten van onze uitstap!

Jeugdboekenmaand

jeugdboekenmaand 23

De maand maart stond n.a.v. de jeugdboekenmaand in het teken van ‘Geluk’. De kinderen van de lagere school mochten 4 keer een workshop rond ‘Geluk’ volgen, telkens bij een andere juf. Die workshop startte dan met een boek. Er werd heel wat leuks beleefd, zoals: een moodboard maken, complimentjes geven, gelukskoekjes maken, kampjes bouwen, een quiz over ‘omdenken’, filosoferen over geluk, yoga, drama, een klavertje vier vouwen, een dino maken, een geluksteen versieren, kaartspelen en ‘schildpadtijd’ nemen, … . 

Kortom, de Rankers hebben van de hele jeugdboekenmaand enorm genoten! 

Pasen

 

Het Rankteam wenst alle Rankers en hun (groot)ouders een fijne Pasen en een leuke vakantie toe! 

Wist je dat...

wjd

… broertjes en/of zusjes van onze Rankers die geboren zijn in 2021 mogen ingeschreven worden in onze
    school. Wil je graag  meer info? Kom dan zeker eens langs op het secretariaat! 

… het mama-feest op vrijdag 12 mei 2023 start om 13u20.

… er op 26 april een pedagogische studiedag gepland staat.  

… er na de paasvakantie een nieuw vriendje start in de instapklas. We willen Sam en haar ouders
    alvast een warme welkom heten in De Rank!

Kalender

Ma 17 april Instapmoment peuterklas
Rapport terug meebrengen
Di 18 april Lesdag 
Wo 19 april  Poppenkast
Do 20 april Zwemmen lagere school.  Zwemzak niet vergeten!
Vr 21 april 
Lesdag
april 23
De Rank Logo

Aarschotsesteenweg 172

3111 Wezemaal

De Rank Wezemaal I Website Creator: Jan Bruyninckx | Behoort tot vzw KODiD | Aarschotsesteenweg 39, 3110 Rotselaar | +32 16 80 87 10 | Ondernemingsnummer: 0464.016.326